Poistuminen | Toimielimet | Kaupunginvaltuusto | Pöytäkirja 14.12.2015

Kaupunginvaltuusto
Kokous 14.12.2015 / Pykälä 74



Kaupunginhallitus
§ 307
07.12.2015
Kaupunginvaltuusto
§ 74
14.12.2015

TALOUSARVIO 2016 JA TALOUSSUUNNITELMA 2016-2018

KH § 307

LIITE 6: Talousarvio 2016 ja taloussuunnitelma 2016-2018

Talousarvion 2016 ja taloussuunnitelman 2016-2018 valmistelu aloitettiin khall 17.8.2015 § 209 merkitsemällä suunnitelma valmistelusta tiedoksi. Kaupunginvaltuusto piti 19.8. - 20.8.2015 seminaarin, missä käytiin läpi kaupungin taloudellista tilannetta sekä laadittiin ja linjattiin tulevia toiminnallisia sekä taloudellisia painotuksia vuodelle 2016. Seminaarin pohjalta esitettiin talousarviovalmistelun ohjeiksi yleisiä- sekä erityislaadintaperiaatteita. Kaupunginhallitus hyväksyi laadintaperiaatteet noudatettaviksi talousarviovalmistelussa 31.8.2015 § 218:

TA2016 YLEISET LAADINTAPERIAATTEET:

Budjettiraamikehys palvelualueille: pohjalukuina TA2015, henkilöstökustannuksissa eläköitymisohjelman ( 7.4.2014§ 122 ) noudattaminen

TA2016 ERITYISPERIAATTEET JA PAINOTUKSET:

Erityisperiaatteilla tarkoitetaan sitä, että kyseinen toiminta on todettu 19.8.- 20.8.2015 pidetyn valtuustoseminaarin lähetekeskustelujen perusteella TA2016 toiminnalliseksi painopistealueeksi. Näihin kohtiin ja toimintoihin voidaan tarvittaessa ja perustellusta syystä erikseen resursoida talousarvioon budjettirahaa ja/tai sitouttaa henkilöstöresurssia.

1. Taide ja kulttuuri

2. Kaavoitus joustavaa, ennakoivaa ja kysyntään vastaavaa

3. Lähipalveluiden turvaaminen ja kehittäminen paikkakunnalla

4. Kaupunkimarkkinointiin panostaminen

5. Palvelualueiden henkilöstömenot tulee perustua:

6. Katu- ja tieverkkoinfrastruktuurin kunnossapito ja kaupungin yleisilme

Palvelualueet ovat huomioineet erityisperiaatteet ja painotukset esityksissään. Kaupunginhallitus käsittely ja tasapainotti talousarviota kokouksissaan 12.10.2015 § 148 ja 9.11.2015 § 276.

TALOUSARVIOESITYS 2016:

Käyttötalous ja toimintakate

Talousarvion 2016 toimintatuotot ovat 19.786.540 euroa ja toimintakulut yhteensä -85.382.663 euroa. Toimintakatteeksi muodostuu -65.596.123 euroa. Toimintakate on toimintatuottojen ja toimintakulujen erotus, eli nettomenot. Kunnassa toimintakate on aina vahvasti negatiivinen ja se kertoo kuinka paljon kuluista jää katettavaksi verotulorahoituksella, eli verotuloilla ja valtionosuuksilla.

Verotulot ja valtionosuudet

Mänttä-Vilppulan tuloveroprosentti vuodelle 2016 on 22,00. Veroprosenttia ei nosteta tulevalle talousarviovuodelle. Viimeksi tuloveroprosenttia nostettiin vuonna 2013.

Kunnallisveroa arvioidaan v. 2016 kertyvän yhteensä 37.650.000 euroa. Arvio perustuu n. 1,3 prosentin ansiotulojen kasvulle vuonna 2015. Vuonna 2014 ansiotulot kasvoivat 1,5 prosenttia ja vuonna 2013 0,2 prosenttia.

Valtio nosti vuodelle 2015 kiinteistöveroprosenttien ylä- ja alarajoja. Kiinteistöveroprosentit pysyvät verovuodelle 2016 vuoden 2015 tasolla. Kiinteistöverotilitysten arvioidaan olevan n. 2,9 miljoonaa euroa.

Mänttä-Vilppulan kaupungin kiinteistöveroprosentit vuodelle 2016 ovat:

Yhteisöverotuloarvio vuodelle 2016 on 1,2 miljoonaa euroa.

Verotulojen kokonaistuotto on siten arviolta 41,75 miljoonaa euroa.

Valtionosuusjärjestelmä uudistui vuonna 2015. Valtionosuuksien arvioidaan oleva ensi vuonna n. 26,2 miljoonan euron tasolla. Valtionosuudet nousevat n. 800.000 euroa vuoden 2015 kertymästä.

Kaupungin verorahoitus vuodelle 2015 (verotulot ja valtionosuudet) on yhteensä arviolta 67.980.000 euroa.

Rahoitustuotot ja -kulut

Rahoitustuotot ja –kulut esitetään ennen vuosikatetta verorahoituksen jälkeen. Rahoituserissä merkittävin erä on korkokulut. Tulopuolella isoimpia eriä ovat kuntayhtymistä tulevat peruspääoman korot. Korkotason arvioidaan pysyvän edelleen erittäin alhaisella tasolla. Kaupunki on tehnyt korkosuojauksia lainasalkkuunsa sitomalla lainakantaa osin kiinteisiin korkoihin. Kokonaisarvio korkokuluista on n. 450.000 euroa. Yhteensä rahoitustuottojen kanssa rahoitusmenojen netto on arviolta n. -123.094 euroa.

Vuosikate ja poistot

Vuosikate on kunnan tulojen ja menojen erotus. Jotta kunnan talous olisi tasapainossa, tulisi vuosikatteen pitkässä juoksussa kattaa pitkävaikutteisten tuotannontekijöiden käytöstä aiheutuvat kulut ts. poistot. Vuosikate kuvaa myös kunnan tulorahoituksen riittävyyttä investointeihin. Jos vuosikate on suurempi kuin nettoinvestointimenot, kunta ei tarvitse ulkopuolista lainarahoitusta investointeihinsa. Kaupungin vuosikate vuonna 2016 on n. 2.260.783 euroa. Poistojen arvioidaan olevan 2.244.933 euroa. Poistojen lopullisen määrään vaikuttaa vielä vuosien 2015 ja 2016 investointien lopullinen toteuma.

Tilikauden tulos

Tilikauden tulos muodostuu kaikkien tilikaudelle kuuluvien tuottojen ja kulujen erotuksesta. Tuloksessa huomioidaan siis vuosikatteesta poiketen myös tilikauden poistot ja satunnaiset erät, jos niitä tilikaudella on ollut. Tilikauden tulos on arvioitu olevan +20.000 euroa ylijäämäinen.

Investoinnit ja lainakanta

Vuodelle 2016 ajoittuu kaksi isoa hanketta: hoivakodin rakentamisen jatkaminen ja päiväkodin rakentamisen aloittaminen. Rakennushankkeet jakaantuvat useammalle vuodelle mutta vuoden 2016 aikana arvioidaan hoivakodin investointien olevan n. 2,6 miljoonaa ja päiväkodin 3 miljoonaa euroa.

Katujen perusparannukseen on arvioitu käytettävän n. 920.000 euroa.

Bruttoinvestointien määrä on n. 10,4 miljoonaa euroa. Nettoinvestoinnit n. 7,8 miljoonaa euroa.

Yhteenveto

Kaupungin talousarvio vuodelle 2016 on tasapainossa tuloksen ollessa aavistuksen ylijäämäinen. Suomen talouden taantuman myötä suurimmat haasteet ovat siirtyneet menopuolelta tulopuolelle. Työttömyys ja talouskasvun hyytyminen ovat jäädyttämässä myös verotulokasvua minimaaliseksi.

Menopuolella SOTE -menot ovat kilpailutuksen myötä tiedossa hyvinkin tarkkaan. SOTE-menot kattavat kaupungin menoista 2/3 osaa, joten menokasvun hillitseminen ja sen euromääräisen hinnan tietäminen helpottaa taloussuunnittelua merkittävällä tavalla.

Kaupunki panostaa kaupungin infraan ja palveluihin poikkeuksellisen isolla investointiohjelmalla. Kolme isointa investointihanketta parantavat kaupunkilaisten eri ikäluokkien palveluvalikoimaa ja niiden laatua; päiväkoti, jääareena sekä palvelutalohankkeet toteutetaan ja on jo osin toteutettu vuosien 2015-2017 aikana. Hankkeet nostavat kaupungin lainamäärää huomattavan nopeasti, mutta joka on kuitenkin vielä siedettävällä, kuntien keskimääräisellä tasolla.

(Valmistelija talousjohtaja Markus Auvinen, puh. 03-488 8408)

 

Esittelijän (kaupunginjohtaja Sirviö) päätösesitys:

Kaupunginhallitus esittää että kaupunginvaltuusto päättää

Asian käsittely kokouksessa:

Puheenjohtaja esitti käsittelytavaksi, että talousarvio ja -suunnitelma käsitellään vastuualueittain. Käsittelytapa hyväksyttiin.

Käsittelyn aikana hyväksyttiin yksimielisesti tekstiosiin ja taulukoihin tehtäväksi muutoksia ja tarkennuksia, jotka tehdään kaupunginvaltuustolle toimitettavaan talousarviokirjaan.

Päätös:

Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti asian käsittelyn aikana tehdyin muutoksin ja tarkennuksin.

KV § 74

LIITE 1: Talousarvio 2016 ja taloussuunnitelma 2016-2018

Kaupunginhallituksen päätösesitys:

Kaupunginvaltuusto päättää

Asian käsittely kokouksessa:

Asian käsittelyn aikana pidettiin seuraavat ryhmäpuheenvuorot:

-Lasse Siltanen, SDP

-Alli Mäkinen, KESK

-Sami Kouvonen, KOK

-Keijo Neulaniemi, PS

-Pentti Paananen, VAS

-Henna Hakala, VIHR

-Timo Rauhalammi, KD

Puheenvuorot pitivät Pertti Timonen, Eero Pirttijärvi, Mira Anttila, Erkki Lauronen ja Mikko Kivilahti.

Talousarvio 2016 ja taloussuunnitelma 2016-18 käytiin läpi vastuualueittain.

Mikko Kivilahti esitti, että päätökseen kirjataan seuraava ponsi, joka kohdistuu sivistystoimen hallinnon tehtäväalueelle/Toiminnan kuvaus.

"Suomi 100 v itsenäisenä juhlavuoteen 2017 tulee valmistautuminen Mänttä-Vilppulassa aloittaa vuoden 2016 aikana. Tapahtumien toteuttaminen tulisi tapahtua pääosin paikallisin voimin. Kulttuuritoimen tulee yhdessä eri yhdistysten ja aktiivitoimijoiden kanssa tehdä ohjelmarunko tapahtumista ja selvittää käytettävissä olevat henkilö- ym. resurssit. Tämä työ tulee toteuttaa 31.5.2016 mennessä."

Puheenjohtaja tiedusteli, onko valtuusto yksimielinen, että päätökseen lisätään esitetty ponsi. Valtuusto oli asiassa yksimielinen.

Päätös:

Kaupunginvaltuusto päätti

"Suomi 100 v itsenäisenä juhlavuoteen 2017 tulee valmistautuminen Mänttä-Vilppulassa aloittaa vuoden 2016 aikana. Tapahtumien toteuttaminen tulisi tapahtua pääosin paikallisin voimin. Kulttuuritoimen tulee yhdessä eri yhdistysten ja aktiivitoimijoiden kanssa tehdä ohjelmarunko tapahtumista ja selvittää käytettävissä olevat henkilö- ym. resurssit. Tämä työ tulee toteuttaa 31.5.2016 mennessä."

 





©