Poistuminen | Toimielimet | Kaupunginhallitus | Pöytäkirja 28.09.2015

Kaupunginhallitus
Kokous 28.09.2015 / Pykälä 240



Kaupunginhallitus
§ 240
28.09.2015

PIRKANMAAN SAIRAANHOITOPIIRIN VALTUUSTON KOKOUS 5.10.2015 / MÄNTTÄ-VILPPULAN KAUPUNGIN EDUSTAJIEN EVÄSTYS

KH § 240

OHEISMATERIAALI: Pirkanmaan erikoissairaanhoidon strategia vuosille 2016 - 2025 ja Pirkanmaan julkisen erikoissairaanhoidon yhtiöittämisen esiselvitys

Pirkanmaan sairaanhoitopiiri on kutsunut kuntayhtymän valtuuston jäsenet ylimääräiseen valtuuston kokoukseen 5.10.2015. PSHP:n valtuustossa on muiden asioiden ohella päätettävänä Pirkanmaan erikoissairaanhoidon strategia vuosille 2016 - 2025. Strategia on esityslistan oheismateriaalina. Strategiaan olennaisena osana liittyy myös Pirkanmaan julkisen erikoissairaanhoidon yhtiöittämisen selvityksen tekeminen.

Erikoissairaanhoidon mahdollisesta yhtiöittämisestä on jo aiemmin tehty esiselvitys, joka on tässä esityslistan oheismateriaalina. Selvityksen on tehnyt Kuntarahoituksen tytäryhtiö Inspira.

Pirkanmaan sairaanhoitopiiri järjesti 22.9.2015 kunnille kuntajohdon tilaisuuden, jossa he selvittivät omistajakunnilleen strategiaa sekä yhtiöittämisselvitystä sekä niiden taustoja. Tilaisuuteen oli kutsuttu kuntajohtajat sekä valtuuston että hallituksen ykköspuheenjohtajat. mainitussa tilaisuudessa kunnat yleisesti ottaen suhtautuivat varovaisen positiivisesti siihen, että erikoissairaanhoidon yhtiöittämistä selvitettäisiin tarkemmin. Kuitenkin kunnilla oli tiettyjä varaumia niin selvityksen kuin sen aikataulun suhteen.

Nyt hyväksyttävänä oleva Pirkanmaan erikoissairaanhoidon strategia vuosille 2016 - 2025 jättää lukijalle selkeän kysymyksen kenen strategia on kyseessä. Strategiassa ei tietoisesti mainita Pirkanmaan sairaanhoitopiiriä strategian omistajana, laatijana tai päättävänä tahona. Strategian perimmäinen tarkoitus on kuitenkin aina ohjata organisaatiota toimimaan kohti pitkän ja lyhyen tähtäimen tavoitteita.

Nyt siraanhoitopiirin valtuuston käsittelyyn tulevassa strategiassa kuitenkin viitataan useassa kohdassa me-muotoon. Esimerkiksi yhtenä otsikkona on "Eettinen perustamme". Ja strategiassa mainittu "Tavoitetila vuodelle 2025" on, että olemme arvostetuin ja kasvava erikoissairaanhoidon palveluntuottaja, kansallisesti ja kansainvälisesti tunnettu sairaala sekä hyvä hoidon, opetuksen ja tieteellisen tutkimuksen edelläkävijä. On myö erikoista, että erikoissairaanhoidon yhtiöittämisen esiselvityksen kolmannella sivulla todetaan, että "PSHP valmisteilla olevan strategian 2016 - 2025 tavoitteena on olla jne".

Strategian nimellä kikkailu on turhaa sekä osittain täysin harhaan johtavaa. Valmisteltu strategia ei voi olla Pirkanmaan erikoissairaanhoidon startegia 2016 - 2025, koska se pitää sisällään vain yhden erikoissairaanhoitoa tuottavan yksikön tavoitteet, mittarit ja toimenpiteet. Useat Pirkanmaan kunnat hankkivat tiettyjä erikoissairaanhoidon palveluja sairaanhoitopiirin ulkopuolelta, johon strategiassa ei juurikaan viitata. Lisäksi Pirkanmaan maakuntaan kuuluu alueena myös Punkalaidun, jota ei tiettävästi oltu kutsuttu yllä mainittuun tilaisuuteen, eikä sillä ole päättäjiä Pirkanmaan sairaanhoitopiirin valtuustossa. Puolestaan Jämsän kaupunki ja Kuhmoisten kunta eivät kuulu Pirkanmaan maakuntaan, mutta kuuluvat tämän strategian piiriin ja ovat näin päättämässä Pirkanmaan erikoissairaanhoidon strategiasta. Olisi siis kaiken rehellisyyden nimissä sekä epäselvyyksien välttämiseksi syytä puhua Pirkanmaan sairaanhoitopiirin strategiasta vuosille 2016 - 2025. Kyseinen asiakirja joka tapauksessa aivan selkeästi viittaa sairaanhoitopiiriin ja sen organisaation toimintaan. Kun vielä otetaan huomioon, että sairaanhoitopiirin valtuusto päättää tästä strategiasta, niin on perusteetonta mainostaa sitä koko Pirkanmaan erikoissairaanhoidon strategiana. Sairaanhoitopiirin valtuutetut voivat päättää vain edustamansa organisaation tavoitteista ja toiminnasta.

Valmistellussa olleessa strategiassa on yhtenä strategisena tavoitteena, että erikoissairaanhoidossa on ammattimaisesti johdettu markkinaosuuttaan kasvattava palveluntuottaja. Vaikka tavoitteen voi tulkita otsikkotasolla useammalla tavalla, on tässä tavoitteessa yhtenä vaihtoehtona edellä mainittu erikoissairaanhoidon yhtiöittäminen. Vaikka tämän tavoitteen toimenpiteissä todetaan, että julkisomisteisen yhtiön perustamisesta tehdään ensin selvitys, niin tämä osio tulisi poistaa strategiasta kokonaan ainakin nyt kirjoitetussa muodossa. Strategian perimmäinen tarkoitus on ohjata organisaatiota haluttuun suuntaan ja tällä kirjauksella annetaan strategisella tasolla valtakirja yhtiöittämiselle.

Mahdollisella yhtiöittämisellä on kuitenkin niin merkittäviä seurauksia, että jäsenkuntien tulee voida omistajan roolissa viitoittaa tarkemman selvityksen jälkeinen tulevaisuus. Sitä ei voida linjata stragiassa vielä tässä vaiheessa.

Pelkän erikoissairaanhoidon yhtiöittäminen ei vastaa valtiovallan ajatuksia horisontaalisesta ja vertikaalisesta integraatiosta sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa. Yhtiöittämisen peruskysymyksetkin ratkeavat vasta tarkemman selvityksen jälkeen, joten on perusteetonta kirjata sitä strategiseksi tavoitteeksi esitetyllä tavalla. Esimerkiksi vielä on täysin avoinna, kuka yhtiön omistaisi. Tiistaisessa tilaisuudessa oli arvioita, että omistajina voisivat olla kunnat, jos kuntayhtymän nykyinen peruspääoma muodostaisi jatkossa yhtiön osakepääoman. Toisaalta keskusteluissa nousi esiin, onko kuntien mielekästä olla omistajina yhtiössä joka tuottaa palveluja, joiden järjestämis- eikä tuotantovastuu ei mahdollisesti ole enää kunnilla. Tilaisuudessa oli arvioita myös siihen suuntaan, että tuleva itsehallintoalue voisi olla yhtiön omistaja. Tällä hetkellä emme kuitenkaan tiedä millaisella aluejaolla itsehallintoalueita suunnitellaan, joten tästä näkökulmasta tarkemman selvityksen tekeminen tulisi aloittaa vasta valtion linjapäätösten jälkeen. Edelleen kukaan ei ole täysin varma onko suunniteltu yhtiöittäminen edes mahdollista uudessa sosiaali- ja terveydenhuollon mallissa.

Erikoissairaanhoidon yhtiöittämisen tarkempi selvitys on kuitenkin järkevää ja sinällään on hyvä, että sairaanhoitopiiri on ollut proaktiivinen pirkanmaalaisen erikoissairaanhoidon jatkumon säilyttämisessä. Selvitys tulisi kuitenkin aloittaa vasta sen jälkeen, kun uudesta sote-mallista on hieman enemmän tietoa. Ainakin itsehallintoalueiden aluejaot on syytä olla selvillä ennen kuin selvitys lähtee liikkeelle, jotta kaikki mahdollisest tahot olisivat selvityksessä mukna jo alusta alkaen. Lisäksi selvitys tulisi ehdottomasti tehdä sairaanhoitopiirin omistajakuntien vahvassa ohjauksessa, koska se vaikuttaa kaikkiin jäsenkuntiin merkittävällä tavalla nykytilanteessa. Tarkempi selvitys ei voi olla pelkästään sairaanhoitopiirin valvonnassa ja ohjauksessa.

Strategisena tavoitteena yhtiöittäminen tulisi poistaa kokonaan tässä vaiheessa. Pelkkä selvityksen tekeminen ei täytä millään muotoa strategisen tavoitteen määritelmää. Toisaalta sairaanhoitopiirin jäsenkunnat eivät voi antaa strategian kautta avointa valtakirjaa varsinaiselle yhtiöittämiselle. Lisäksi päätettävänä olevan strategian nimi tulisi muuttaa vastaamaan sisältöä ja kohdistumaan oikeaan organisaatioon.

(Valmistelija kaupunginjohtaja Esa Sirviö, puh. 03-488 8200)

Esittelijän (kaupunginjohtaja Sirviö) päätösesitys:

Kaupunginhallitus päättää

Päätös: Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.





©