Poistuminen | Toimielimet | Sivistyslautakunta | Pöytäkirja 17.11.2015

Sivistyslautakunta
Kokous 17.11.2015 / Pykälä 56



Sivistyslautakunta
§ 56
17.11.2015

LUKUVUODEN 2014 - 2015 ARVIOINTIA

SIVLTK § 56

Koulutuksen arviointi on perusopetuksen osalta lakisääteistä (Perusopetuslaki 5:21 §). Arvioinnin paikallinen organisointi on käytännössä kuntien itsensä käsissä.

Seuraavassa esitellään kouluilta saapuneita arviointituloksia tuloksia lyhyesti:

Kolhon koulu

Kolhon koulussa arvioitiin lukuvuoden tapahtumia ja koulutyön yleistä järjestämistä sekä toimintakulttuuria. Ns. arjen pyöritys sujuu hyvin ja oppilaita osallistetaan erilaisilla tehtävillä koulun yhteiseen toimintaan.

Tapahtumia on järjestetty aika paljon. Silti opettajat ovat sitä mieltä, että tämänkokoisen koulun arkea ne mieluummin rikastuttavat kuin haittaavat. Tapahtumia ovat olleet mm. paloharjoitus, pajapäivä, konsertit, sirkustunnit jne.

Kehittämistä nähtiin uimaopetuksen tasossa ja se, että koululla ei vielä hallita tarpeeksi tvt-asioita.

Ilmapiiri henkilökunnan keskuudessa on pääasiassa kiitettävä, kouluarvosanalla noin 9. Toivotaan enemmän arvokeskustelua yhteisestä arvomaailmasta. Opettajien vaihtuvuus ja pitkät poissaolot ovat luonnollisesti vaikuttaneet kielteisesti yhteistyöhön. Kuitenkin koululle leimaa antava piirre on yhteisöllisyys. Oppiaineena vahvuutena nousee liikunta lasten omaehtoisella osallistamisella ja koulun hyvien liikuntapaikkojen ansioista.

Vilppulankosken koulu

Oppilaiden itsearvioinnilla 1.-3.-luokilta saadun tiedon mukaan kolmasosa lapsista on väsynyt koulussa. Väsymykseen liittyy ärsyyntymisen helppous ja liikkumattomuus. Suurin osa oppilaista on tyytyväisiä kouluruokaan. Toimenpiteenä keskustelu vanhempien kanssa liikkumattomuudesta ja väsymyksestä.

Oppilaiden itsearvioinnilla 4.-6.-luokilta saadun tiedon mukaan vanhemmat ovat kovin kiireisiä. Vanhempainillalle halutaan selkeä kohde, esim. leirikoulu.

Opettajille tehdyssä arviointikyselyssä painottui TVT:n kehittäminen ja koulutus. Opettajista (18) 36,3 %:lla tvt:n käyttö oli päivittäistä ja n. 2-3 kertaa viikossa käytti 29,4 %. Muutaman kerran koko vuonna käytti 11,8 %. Koulutusta toivotaan koulun sisäisenä koulutuksena ja tarpeeksi laitteita.

Lukuvuoden yhteisiä tapahtumia oli opettajien mielestä riittävästi, esim. pajapäivä, talvirieha, salibandyturnaus, vierailevia esiintyjiä oli paljon, vappurieha, kodin ja koulun päivä jne.

Opetussuunnitelmatyön etenemiseen oltiin pääasiassa tyytyväisiä, toisaalta halutaan jo saada konkreettista aikaan.

Englannin valtakunnallisen kokeen 6. luokan keskiarvo toukokuussa oli 7-.

Koululla oli nähty paljon vaivaa arviointien toteuttamiseen ja nähty arviointi kehittämisen välineeksi. Olisi ollut mukava saada vielä rehtorin kooste kaikista arvioinneista.

Vilppulan yhteiskoulu

Koulun painopistealueena oli työrauha. "Koulussamme on ollut hyvä työrauha lukuvuonna 2014-2015" opettajien vastausten kesiarvo on 76,56 pisteytettynä 0-100 siten, että 0 = täysin eri mieltä ja 100 = täysin samaa mieltä. Väitteen "Käytän vain pienen osana ajastani järjestyksen pitämiseen tunneilla" pisteiden keskiarvo on 69,33 sekä väitteen "Olen jaksanut hyvin tehdä työni tänä lukuvuonna" pistekeskiarvo on 73,59.

Opettajien arvioinnin perusteella yhteistyö rehtorin kanssa sujuu ongelmitta ja ongelmien käsittelyssä saa tukea työyhteisöltä.

Tieto- ja viestintätekniikkaan panostettiin hankkimalla 8 kappaletta käytettyjä keskusyksikköjä ja puolikas-Veso käytettiin pedanetin ja ipadien opetteluun.

Matematiikan valtakunnallinen koe 9. luokille (oppilaita 53)

Kokeeseen osallistui yhteensä 10438 oppilasta koko maassa. Keskiarvo on 32,8 pistettä, joka vastaa arvosanaa 7+. Vilppulan yhteiskoulun pistekeskiarvo on 29 ja vastaa arvosanaa 7.

Kielten valtakunnallisten kokeiden tuloksia:

englanti;

ka oli 55 pistettä (valtakunnallinen vastaava 57 p, Länsi- ja Sisä-Suomen läänissä 56 p.).

ruotsi;

ka 52 pistettä (valtakunnallinen 51 p. ja läänissä 53 pistettä).

saksa;

saksanopiskelijat tekivät viimevuotisen kokeen, koska sitä ei käytetty viime vuonna. Yhteiskoulun oppilaiden tulokset olivat niin lähellä koko maan ja lähialueen keskiarvoja, että koulussa ollaan tuloksiin tyytyväisiä.

Mäntän lukio

Arviointikyselyn tulokset ovat pääasiassa samansuuntaisia kuin edellisinä vuosina. Opiskelun suunnitteluun ja tukitoimiin liittyvissä kohdissa tulokset ovat hyviä. Kurssitarjottimelle toivotaan lisää valinnan varaa. Käsitys opettajien oikeudenmukaisesta kohtelusta on pysynyt melko samana, mutta tulosten perusteella opettajat kannustavat ja rohkaisevat enemmän opiskelijoita ilmaisemaan mielipiteensä.

Huolestuttavaa on, että neljäsosa opiskelijoista ei pidä opiskelijoiden välejä hyvinä ja avoimina. Saman verran on niitä, jodien mielestä lukiossa on kiusaamista. Toisaalta lukion ilmapiiriä pitää 90 % myönteisenä. Tupakointi on selvästi vähentynyt 10 vuoden aikana. Kolmasosa ei käytä alkoholia ja noin 10 % kerran kuukaudessa. 3 % on kokeillut huumeita.

Mäntän lukion ylioppilaskirjoitusten tulokset ovat kohtuullisen hyvät verrattuna koko maan tilanteeseen, sillä neljänsadan lukion vertailussa sijoitus oli 152. Kahdeksan vuoden vertailussa näkyy, että Mäntän lukion tulokset ovat pysyneet koko ajan selvästi yli 17 pisteen pakollisissa aineissa. Vain kerran on tulos ollut alle 17,5 pisteen. Kaiken kaikkiaan lukion vertailut kertovat enemmän ylioppilaiden tasosta kuin lukion tasosta.

Kokouksessa nähtävänä ylioppilastulokset keväältä 2015 sekä vertailu lähilukioiden menestymisestä pakollisten aineiden kirjoituksissa vuosina 2008 - 2015.

(Valmistelija sivistysjohtaja Taina Peltonen puh. 03 488 8209)

Esittelijän (sivistysjohtaja Peltonen) päätösesitys:

Sivistyslautakunta on saanut tietoonsa kouluilta saatuja arviointituloksia.

Päätös: Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.

 





©