KIINTEISTÖTOIMITUSMAKSUTAKSA 2015 |
Tekninen lautakunta |
§ 143 |
16.12.2014 |
Kaupunginhallitus |
§ 17 |
19.01.2015 |
Kaupunginhallitus |
§ 29 |
02.02.2015 |
Kaupunginvaltuusto |
§ 9 |
09.02.2015 |
KIINTEISTÖTOIMITUSMAKSUTAKSAN TARKISTAMINEN
TEKLTK § 143
LIITE 7: Ehdotus kiinteistötoimitusmaksutaksaksi
OHEISMATERIAALI: Voimassa oleva taksa kiinteistönmuodostamislain mukaisista toimenpiteistä (osa "Kaavoitustoimen sekä kiinteistö- ja mittaustoimen toimenpidepalkkiot sekä muista palveluista perittävät maksut" -taksaa)
Kaupungin kiinteistörekisterin pitäjän määräämästä kiinteistötoimituksesta ja muusta kiinteistönmuodostamislaissa tarkoitetusta toimenpiteistä perittävistä maksuista tai niiden laskentaperusteista määrätään kiinteistötoimitustaksassa, josta päättää kunnanvaltuusto (Laki kiinteistötoimitusmaksusta § 4).
Nykyinen 26.4.2012 voimaan tullut kiinteistötoimitusmaksutaksa on hyväksytty kaupunginvaltuustossa 14.6.2010 § 75. Taksa on kuulunut osana kokonaisuuteen "Kaavoitustoimen sekä kiinteistö- ja mittaustoimen toimenpidepalkkiot sekä muista palveluista perittävät maksut". Selvyyden vuoksi taksa on katsottu järkeväksi eriyttää omaksi taksakseen.
Laki kiinteistötoimitusmaksusta määrää, että maksun tulee vastata kunnalle aiheutuvia kokonaiskustannuksia (omakustannusarvio). Kiinteistötoimitustaksamaksujen osalta painetta korotuksiin aiheuttaa mm. yleinen hintatason nousu. Esimerkiksi tontin lohkomisesta suoritettava toimenpidemaksu sisältää mm. rajamerkit, maastotyöt sekä uskottujen miesten palkkiot matkakuluineen. Nyt ehdotetuissa maksuissa on otettu paremmin huomioon myös eri toimituksiin ja toimenpiteisiin käytettävä aika (esim. laskenta, maastotyöt, kartan laatiminen). Tietyt kiinteistörekisterin pitäjän päätökset on aikaisemmin tehty ilman karttaa; nykyisen käytännön ja selvyyden vuoksi kartta laaditaan aina. Käytännössä on myös todettu, että isojen alueiden kiinteistönmuodostukseen liittyvä valmistelutyö ja toimenpiteet vievät selkeästi enemmän aikaa.
Kiinteistönmuodostamistaksassa esitettyjä maksuja on verrattu muutamien kuntien vastaavaan taksoihin. Mänttä-Vilppulassa esitetyt maksut ovat edelleen keskitasoa.
(Valmistelija maankäyttöinsinööri Kirsti Eskelinen, puh. 03-488 8567)
Esittelijän (tekninen johtaja Viitanen) päätösesitys:
Tekninen lautakunta päättää
esittää kaupunginhallitukselle/ -valtuustolle, että se hyväksyy liitteenä 7 olevan ehdotetun kiinteistötoimitusmaksutaksan.
Päätös: Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.
KH § 17
LIITE 2: Ehdotus kiinteistötoimitusmaksutaksaksi
Kaupuginhallitus esittää, että kaupunginvaltuusto päättää
hyväksyä liitteenä 2. olevan ehdotetun kiinteistötoimitusmaksutaksan.
Asian käsittely:
Asian käsittelyn aikana tuli esille, että kaupunginhallitus haluaa asiassa tarkennuksia ja lisäselvityksiä
Päätös:
Kaupunginhallitus päätti siirtää asian käsittelyä tarkennusten ja lisäselvitysten saamiseksi.
KH § 29
LIITE 3: Ehdotus kiinteistötoimitusmaksutaksaksi
Kaupunginhallitus jätti 19.1.2015 § 17 kiinteistötoimitusmaksutaksaa koskevan asian pöydälle tarkennuksia ja lisäselvityksiä varten.
Voimassa oleva, oheismateriaalina esitetty taksa on hyväksytty kaupunginvaltuuston kokouksessa 19.3.2012 § 17 eikä 14.6.2010 § 75, kuten virheellisesti on edellisten käsittelyjen tekstiin kirjattu. Voimassa oleva taksa laadittiin mm. siitä syystä, että kiinteistönmuodostamislakiin oli tullut muutoksia, jotka toivat uusia toimenpiteitä kiinteistön muodostamiseen. Karttatulosteiden hinnat, uusi pohjakartta-aineisto sekä siitä tuotetut eri aineistot vaativat myös hintojen uudelleen tarkastelua. Vuoden 2013 edeltävä taksa oli puolestaan hyväksytty 11.5.2009 ja liittyi muutokseen, jonka silloinen Mäntän ja Vilppulan kuntaliitos aiheutti.
Kahdessa edellisessä taksassa ei ole juurikaan eroa perustoimitusten kustannuksissa. Toimitustuotannossa tontin lohkominen on kuitenkin tällä hetkellä yleisin ja työllistävin toimitusmuoto (Mäntän asemakaava-alue). Jonkin verran tehdään myös ns. kiinteistön laadun muuttamisia, jolloin asemakaavan mukainen tontti voidaan muodostaa kevyemmällä toimenpiteellä tiettyjen edellytysten täyttyessä kiinteistörekisterin pitäjän päätöksellä. Toimenpide on hakijalle edullisempi; karkeasti eriteltynä toimenpide poikkeaa lohkomisesta siten, että toimituskokousta ei pidetä eikä toimituspöytäkirjaa laadita.
Toimitustuotannossa on viime vuosina tapahtunut muutoksia. Näillä seikoilla on vaikutusta myös kustannuksiin ja ne on otettu huomioon nyt ehdotetussa taksassa.
Maankäyttöinsinööri on kokouksessa selvittämässä asiaa.
(Valmistelija maankäyttöinsinööri Kirsti Eskelinen, puh. 03-488 8567)
Esittelijän (kaupunginjohtaja Sirviö) päätösesitys:
Kaupunginhallitus esittää, että kaupunginvaltuusto päättää
hyväksyä liitteenä 3 olevan ehdotuksen kiinteistötoimitusmaksutaksaksi.
Päätös:
Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.
Lisäksi päätettiin, että valtuustolle toimitetaan oheismateriaalina aiemmin 19.3.2012 vahvistettu taksa kaavoitustoimen sekä kiinteistö- ja mittaustoimen toimenpidepalkkioista sekä muista palveluista perittävistä maksuista.
KV § 9
LIITE 3: Ehdotus kiinteistötoimitusmaksutaksaksi
OHEISMATERIAALI: Voimassa oleva taksa kiinteistömuodostamislain mukaisista toimenpiteistä (osa taksaa "Kaavoitustoimen sekä kiinteistö- ja mittaustoimen toimenpidepalkkiot sekä muista palveluista perittävät maksut")
Kaupunginhallituksen päätösesitys:
Kaupunginvaltuusto päättää
hyväksyä liitteenä 3. olevan ehdotuksen kiinteistötoimitusmaksutaksaksi
Päätös:
Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.