Poistuminen | Toimielimet | Peruspalvelulautakunta | Pöytäkirja 28.01.2015

Peruspalvelulautakunta
Kokous 28.01.2015 / Pykälä 10




Peruspalvelulautakunta
§ 10
28.01.2015

SOSIAALIPALVELUIDEN ASIAKASMAKSUT 2015

PEPALTK § 10

LIITE 3: Sosiaalipalveluiden asiakasmaksut 2015/Mänttä-Vilppula ja Juupajoki

Mänttä-Vilppulan kaupungin ja Juupajoen kunnan kesken muodostettu sosiaali- ja terveystoimen yhteistoiminta-alue on käynnistynyt 1.1.2015.

Sosiaalipalveluiden asiakasmaksuja on valmisteltu yhdessä palveluntuottajan edustajien kanssa.

Vuoden 2015 asiakasmaksujen valmistelun yhteydessä on ilmennyt, että erityisesti vanhusten kotihoidon ja asumispalveluiden maksujen määräytymisperiaatteissa on olennaisia eroja kuntien kesken. Erot näissä maksuissa ovat niin merkittäviä sekä kuntakohtaisen tulojen kertymisen että asiakassuhteen näkökulmasta, että tämänhetkisen valmistelun perusteella ei voida tehdä esitystä maksujen yhtenäistämisestä yhteistoiminta-alueella. Asiakasmaksut onkin esitetty päätettäväksi kuntakohtaisesti.

Valtioneuvosto antoi 23. lokakuuta 2014 asetuksen sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksujen muuttamisesta (VNa 842/2014), jonka johdosta asiakasmaksuasetukseen (912/1992) tuli eräitä muutoksia terveydenhuollon maksujen osalta 1.1.2015 lukien. Nämä muutokset on jo huomoitu terveyspalveluiden asiakasmaksuissa kummankin kunnan hallitusten päätöksillä 8.12.2014. Muutoin sosiaalipalveluiden asiakasmaksuissa noudatetaan 1.1.2014 voimaan tullutta asetusta.

Asiakasmaksulakiin perustuvia sosiaalihuollon asiakasmaksuja tarkistetaan joka toinen vuosi asiakasmaksuasetuksen muutoksilla kansaneläkeindeksin muutoksen mukaisesti. Samalla tarkistetaan kotona annettavan hoidon tulorajoja ja laitoshoidon vähimmäiskäyttövaroja työeläkeindeksin muutoksen mukaisesti.

Asiakasmaksulaki ja -asetus määrittelee sosiaalipalveluiden osalta

- Jatkuvasti ja säännöllisesti kotona annettavan palvelun kuukausimaksun tulorajat ja enimmäismaksuprosentit

- Pitkäaikaisen laitoshoidon enimmäismaksuperusteet ja henkilökohtaisen vähimmäiskäyttövaran

- Lyhytaikaisen laitoshoidon enimmäisvuorokausihinnat

Pitkäaikaisen laitoshoidon enimmäismaksuperusteet ja henkilökohtaisen vähimmäiskäyttövaran sekä lyhytaikaisen laitoshoidon enimmäisvuorokausihinnat ovat kummassakin kunnassa asetukseen perustuen yhteneväiset.

Jatkuvasti ja säännöllisesti kotona annettavan palvelun kuukausimaksun tulorajat ovat kummassakin kunnassa asetukseen perustuen yhdenmukaiset, mutta hoidon tuntimäärien aikavälit ja maksujen prosettiperusteet poikkeavat toisistaan.

Muista sosiaalihuoltolain mukaisista maksuista ei ole erikseen säädetty asiakasmaksulaissa tai –asetuksessa, joten kunta voi periä niistä päättämänsä maksun. Kunnan tulee kuitenkin ottaa huomioon asiakasmaksulain maksuja koskevat yleissäännökset seuraavasti:

-Asiakasmaksu saa olla enintään palvelun tuottamisesta aiheutuvien kustannusten suuruinen.

-Kun kunta järjestää palvelut ostamalla ne yksityiseltä palveluntuottajalta, asiakkaalta peritään samat maksut ja korvaukset kuin kunnan itsensä tuottamista vastaavista palveluista.

-Asiakasmaksu voidaan määrätä asiakkaan maksukyvyn mukaan. (Asiakasmaksulaki 1,2 ja 12 §).

-Asiakasmaksun tulee olla kohtuullisessa suhteessa asiakkaan käyttämien palvelujen määrään.

Sosiaalihuoltolain mukaisilla asumispalveluilla tarkoitetaan yleensä kokonaisuutta, jossa asunto ja asumista tukevat palvelut liittyvät kiinteästi yhteen. Asumista tukevat palvelut voivat olla hoito- ja hoivapalveluja, tukipalveluja kuten ateria-, vaatehuolto, hygienia- ja siivouspalveluja tai näiden yhdistelmiä. Asumisesta asukas maksaa vuokran ja palveluista asiakasmaksun.

Kummassakin kunnassa on noudatettu asumispalveluiden maksuperusteena tulosidonnaista laskentatapaa, jossa asukkaalle jää määrätty vähimmäiskäyttövara. Laskentatapa on kunnissa euro- ja %-määrien osalta kuitenkin erilainen.

Tilapäisestä kotipalvelusta voidaan periä kunnan päättämä kohtuullinen maksu, joka saa olla kuitenkin enintään palvelun tuottamisesta aiheutuvien kustannusten suuruinen.

Tukipalvelujen (ateriat,turva- ja asiointipalvelut jne.) maksuista ei ole erikseen säädetty asiakasmaksulaissa tai -asetuksessa, joten kunta voi periä niistä päättämänsä maksun, joka saa olla enintään palvelun tuottamisesta aiheutuvien kustannusten suuruinen.

Omaishoidon tukeen sisältyvistä palveluista perittävistä maksuista tai omaishoitajan muun kuin lakisääteisen vapaan ajaksi annettavien palvelujen maksuista ei ole erikseen säädetty sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksulaissa tai -asetuksessa, joten maksut voidaan määrätä maksuja koskevien yleissäännösten perusteella.

Kunnat voivat periä omaishoidon tukena annettavista palveluista samat maksut kuin sosiaali- ja terveyspalveluista muutoinkin peritään. Kunnat voivat myös alentaa tai jättää asiakasmaksut perimättä omaishoidon tuen asiakkaille annettavista palveluista, esimerkiksi kotipalvelusta tai lyhytaikaisesta laitoshoidosta.

Perhehoidon asiakasmaksuista säädetään asiakasmaksuasetuksen (251/2003) 19 §:ssä. Perhehoidosta peritään maksu samalla tavoin kuin pitkäaikaisesta laitoshoidosta.

Päätösesityksessä

-Juupajoen asiakasmaksuja on on tarkistettu 1.1.2015 muutetussa asetuksessa määriteltyjen maksujen osalta. Muutoin maksut ovat vuoden 2014 mukaiset.

-Mänttä-Vilppulan asiakasmaksuja on on tarkistettu 1.1.2015 muutetussa asetuksessa määriteltyjen maksujen osalta. Sen lisäksi säännöllisen kotihoidon maksuluokkiin on lisätty alle 0-4 tuntia/kk tuntimääräluokka ja tilapäisen kotihoidon maksuja on selkiytetty.

-Kummankin kunnan osalta lapsiperheille annettavien palveluiden sisältö ja maksullisuus on täsmennetty

Mänttä-Vilppulan osalta palveluntuottaja on ilmoittanut, että se valmistelee kauppapalvelun siirtämistä kotihoidon henkilökunnan tehtävistä kauppa-ja kuljetusliikkeen hoidettavaksi. Valmistelu on kesken kauppapalvelun asiakasmaksu tuodaan käsittelyyn myöhemmin.

Maksujen sisältö ja muutokset esitellään tarkemmin kokouksessa.

(Valmistelija hallintojohtaja Saara Rauhala, 050 3009599)

Esittelijän (hallintojohtaja Saara Rauhala) päätösesitys:

Peruspalvelulautakunta hyväksyy sosiaalipalveluiden asiakasmaksut 1.1.2015 lukien liitteen mukaisesti.

Päätös:

Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.

 





©