Poistuminen | Toimielimet | Tekninen lautakunta | Pöytäkirja 24.03.2015

Tekninen lautakunta
Kokous 24.03.2015 / Pykälä 40



Tekninen lautakunta
§ 40
24.03.2015

AVUSTAJAKORTTI

TEKLTK § 40

LIITE 11: Mänttä-Vilppulan kaupungin liikunta-avustajakortin perusteet

LIITE 12: Liikunta-avustajakortin tarkemmat myöntämisperusteet

OHEISMATERIAALI 1: Mänttä-Vilppulan erityisliikunnan peruskartoitus

OHEISMATERIAALI 2: Mänttä-Vilppulan erityisliikunnan kehittämissuunnitelma 2014-2015

 

Mänttä-Vilppulan kaupunki on ollut mukana Liikuntatieteellisen seuran Erityisliikuntaa Kuntiin -hankkeessa. Keskusteluissa ja tapaamisissa on todettu, että yksi este ns. erityisliikkujan liikunnan harrastamiseen on vaikeus toimia erilaisissa paikoissa. Useimmiten tarvitaan, tai tarvittaisiin, avustajaa, jolle sitten on ostettava oma pääsylippu ja tämä tuplaa kulut. Toisaalta avustavan henkilön tehtävä on toimia ennen kaikkea avustajana, joten hänkään ei voi omaan tekemiseensä keskittyä, joten syntyvää kulua ei voi sälyttää myöskään avustajalle. Sama ongelma on todettu sekä liikunta- että kulttuuripaikoissa.

Usealla paikkakunnalla mahdollisuutta on parannettu huomattavasti ns. avustajakortilla. Myös Mänttä-Vilppulassa avustajakortin käyttöönottaminen on tärkeä askel ns. erityisryhmien liikkumiselle ja harrastamiselle.

Käytännön vaikeudet mallissa ovat:

1. maksullinen tila/ paikka ei itsessään erittele sitä, onko käyttäjä ns. terve tai erityisliikkuja. Tämän vuoksi avustajakortti on korvattava sosiaalisin perusteilla.

2. rajan vetäminen, eli milloin kortin voi saada ja kuka sen myöntää.

Liitteissä on esitetty malli Mänttä-Vilppulaan. Avustajakortin suosiota on mahdotonta kenenkään etukäteen arvioida. Toki vertailutietoa voidaan hakea muista kaupungeista, kuten esimerkiksi noin 40.000 asukkaan Raumalta (myönnetty noin 40 korttia) ja noin 137.000 asukkaan Jyväskylästä (myönnetty reilut 200 korttia). Mänttä-Vilppulan kohdalla puhutaan siis muutamista kymmenistä korteista.

Järkevää ei ole kirjata jokaista suoritetta erikseen ja laskuttaa hallintokuntien välillä jälkikäteen. Keskusteluissa on todettu toimivimmaksi malliksi laskuttaa korteista ns. sisäisenä siirtona (samalla tavalla kuin esimerkiksi koulujen uimahalli- ja jäähallikäynnit) kerran vuodessa 2.000 € liikuntapalveluille. Tulevaisuudessa asia hoidettaisiin talousarvion yhteydessä. Näin säilyy toiminnan hallittavuus, sekä asiakasrekisterissä että palveluyksiköiden keskinäisissä rahansiirroissa. Samalla päätöksenteko pystyy seuraamaan sitä, mistä kustannukset milloinkin todellisuudessa syntyvät.

Ajatusmallissa on päädytty siihen, että kun henkilö hakee avustajakortin, ja sen saa, on sama kortti käytettävissä sekä kaupungin järjestämissä liikuntapalveluissa. Naapurikunnat voivat halutessaan ostaa avustajakortin hintaan 75,00 €/ v, mikäli he haluavat tukea jonkun oman kuntalaisensa toimintaa Mänttä-Vilppulan kaupungin liikuntapaikoissa.

Liitteessä 12 on lueteltu kortin myöntämisen perusteita. Teknisesti asia tapahtuu siten, että kun henkilö esittää myyntipisteen kassalla sosiaali- ja terveydenhuollon lausunnon avustajan tarpeesta tai näkövammakortin, hän saa kortin saman tien käyttöönsä. Varsinaisesti korttia ei tarvitse erikseen anoa. Järjestelmä luodaan niin selkeäksi, että myyjä pystyy kassatilanteessa päättämään sen kuuluuko avustajakortti ao. henkilölle. Jokainen mukaan haluava yksityinen yritys voi liittyä mukaan avustajakorttijärjestelmään maksutta (tämä tarkoittaa sekä kulttuuri- että liikuntapuolen muita kuin kunnallisia toimijoita).

Sivistyspalvelut valmistelee myös avustajakortin käyttöönottoa erilaisissa maksullisissa kulttuuritapahtumissa.

(Valmistelija liikuntasihteeri Jari Ahvenjärvi, puh. 03-488 639)

(Valmistelija tekninen johtaja Erkki Viitanen, puh. 03-488 8345)

Esittelijän (tekninen johtaja Viitanen) päätösesitys:

Tekninen lautakunta päättää

Päätös: Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.





©