Poistuminen | Toimielimet | Kaupunginhallitus | Pöytäkirja 20.10.2014

Kaupunginhallitus
Kokous 20.10.2014 / Pykälä 304



Kaupunginhallitus
§ 291
18.10.2010
Kaupunginhallitus
§ 167
13.05.2013
Kaupunginhallitus
§ 304
20.10.2014

MUSTANLAHDEN ALUEEN ASEMAKAAVA JA ASEMAKAAVAMUUTOS

209/10/2009

KH § 291

LIITE 6: Mustanlahden alueen asemakaava ja -muutosluonnos

LIITE 7: asemakaava ja -muutosluonnoksen selostus

LIITE 8: asemakaava ja -muutosluonnoksen havainnekuva

LIITE 9: luontoselvitys

LIITE 10: liikenneselvitys

Mustanlahden asemakaavalla ja asemakaavamuutoksella on tarkoitus tutkia liike- ja yritystoiminnan kehittämisen mahdollisuuksia kaavoitettavalla alueella. Kaavassa on tarkoitus selvittää risteysalueen liikenneturvallisuuteen ja sujuvuuteen vaikuttavat tulevaisuuden ratkaisut ja niiden tarvitsemat aluevaraukset. Asemakaavalla pyritään mahdollistamaan myös alueen kehittyminen Mänttä-Vilppulan taidekaupunkiin ohjaavaksi liike- ja opastuspaikaksi.

Kaavoitettava alue käsittää Mustanlahden risteysalueen (kantatiet 56 ja 58 sekä maantie 347) lähialueineen. Asemakaava ja -muutosluonnos koskee korttelia 627 ja 633, osaa korttelista 623 sekä katu- ja puistoaluetta. Alue rajautuu idässä Mustanlahdenkatuun ja lännessä Tammirannan ja Tammikankaan asuinalueisiin. Suunnittelualueen pinta-ala on n. 42 ha.

Pirkanmaan maakuntakaavassa Mustanlahden risteysalue ympäristöineen on merkitty taajamatoimintojen (A) ja työpaikkatoimintojen (TP) alueeksi. Oikeusvaikutuksettomassa yleiskaavassa alue on osoitettu palvelujen (P), asumisen (AP), teollisuuden (T), maa- ja metsätalouden (M) sekä liikenteen alueeksi.

Asemakaava ja -muutosluonnoksella on laajennettu teollisuus- ja varastorakennusten kortteleita 663 ja 627 sekä osoitettu uusi, neljä pienteollisuustonttia sisältävä kortteli (T) 664 alueelle. Runttimäentien, Mustanlahdenkadun ja kantatien 58 väliin jäävä alue sekä Runttimäentien lounaispuolella sijaitseva päivittäistavarakaupan tontti on osoitettu lähipalvelujen korttelialueeksi (PL). Nättiläntien koillispuolinen pientaloasutus on osoitettu erillispientalojen korttelialueeksi (AO) ja Runttimäentien ja Mustanlahden kulmauksen tontit on esitetty erillispientalojen ja pienteollisuusrakennusten korttelialueeksi (AOTY).

Kantatiet 56 ja 58 sekä maantie 347 on merkitty yleisen tien alueeksi. Kaavalla varaudutaan kiertoliittymän rakentamiseen kantateiden risteykseen. Kantatien 58 ja teollisuustonttien väliin on jätetty suojavyöhyke (EV).

Olemassa oleviin asemakaavoihin kohdistuvat muutokset ovat vähäisiä ja korttelialueiden käyttötarkoitus säilyy samana kuin aiemmissa kaavoissa. Tammirannan alueella sijaitsevan pientalotontin koilliskulmasta on osoitettu pieni osa kevyenliikenteen väylää varten.

Alueelle on laadittu konsultin toimesta luonto- ja liito-oravaselvitys. Liito-oravia alueella ei selvityksen mukaan havaittu. Suunnittelualueen pohjoisosasta löydetyt luonnon monimuotoisuuden kannalta erityisen tärkeät kohteet on merkitty kaavaan (luo) -merkinnällä. Kaavoitettavalla alueella aikoinaan sijainnut Mustanlahden kaatopaikka on merkitty kaavaan mahdollisesti saastuneena alueena (saa) -merkinnällä. Alueelle on laadittu myös liikenneselvitys konsultin toimesta.

Asemakaava ja -muutosluonnos sekä laaditut selvitykset esitellään kokouksessa.

(Valmistelija kaupunginarkkitehti Sirkka Sortti, puh. 03-488 8301)

Esittelijän (kaupunginjohtaja Sirviö) päätösehdotus:

Kaupunginhallitus päättää, että

Päätös: Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

 

KH § 167

LIITE 1: Mustanlahden asemakaava ja -muutosehdotus (6.5.2013)

LIITE 2: Mustanlahden asemakaava ja -muutosehdotuksen selostus

LIITE 3: Havainnekuva

LIITE 4: Maankäyttösopimus liitteineen

Mustanlahden valmisteluaineisto sekä asemakaava ja -muutosluonnos ovat olleet julkisesti nähtävillä 28.10.-29.11.2010 välisenä aikana. Kaavaa koskeva yleisötilaisuus pidettiin 2.11.2010 Mäntän kaupungintalolla.

Nähtävillä olleesta aineistosta toimittivat lausunnon Mänttä- Vilppulan kaupungin tekninen lautakunta, Keuruun kaupungin ympäristönsuojelujaos, Tampereen aluepelastuslaitos, Vattenfall Verkko Oy, Pirkanmaan maakuntamuseo, Pirkanmaan liitto ja Pirkanmaan ELY -keskus. Kolme osallista esitti mielipiteensä aineistosta kirjallisesti.

Pirkanmaan ELY -keskus esitti lausunnossaan ( 21.12.2010) mm., että päätielle ei voida rakentaa kiertoliittymää lopullisena ratkaisuna. Tämän vuoksi asemakaavassa tulee olla liittymän kohdalla riittävä aluevaraus eritasoliittymälle. Pirkanmaan ELY -keskus toi esiin myös tarpeen selvittää joiltakin kohdin liikennemelun vaikutukset asumiseen. Edelleen ELY -keskus ohjeisti lausunnossaan alueiden kuivatusta ja hulevesien käsittelyä.

Pirkanmaan liitto toi esiin lausunnossaan (9.12.2010), että Pirkanmaan 2. vaihemaakuntakaavaluonnokseen, kantateiden 58 ja 56 risteykseen, on esitetty uusi eritasoliittymä. Liiton näkemys on, että huolimatta siitä, että kantatien 58 nykyiset liikennemäärät eivät edellytä eritasoliittymän rakentamista alueelle, on eritasoliittymän pitkän tähtäimen toteuttamiselle perusteltua jättää mahdollisuus ja varautua nykyisen maankäytön suunnittelussa eritasoliittymän tilavaraukseen.

Pirkanmaan maakuntamuseo huomautti lausunnossaan (8.12.2010) mm., että tiedot alueen olemassa olevasta rakennuskannasta ovat joiltain osin puutteelliset ja edellytti niiden täydentämistä.

Mänttä-Vilppulan teknisen lautakunnan mukaan kantateiden 56 ja 58 sekä maantien 347 liittymän rakentaminen lopputilanteessa eritasoliittymäksi ei toteuta yhtä hyvin kaavan laatimisen lähtökohtaa eli risteyksen ohjaamista taidekaupunkiin.Tekninen lautakunta pitää kiertoliittymää parempana vaihtoehtona. Korttelin 666 laajentuessa nykyisen leikkipaikan alueelle on sille etsittävä teknisen lautakunnan mukaan korvaava paikka.

Vattenfall Verkko Oy esitti lausuntonaan, että asemakaava-alueelle varattaisiin tarvittavat EN -alueet (2 kpl) puistomuuntamoita varten.

Finnsilva Oyj mielipiteen mukaan mm. kantatien 58 varteen osoitetun EV -alueen tulisi olla selvästi kapeampi. Maantien 347 ja kantatien 58 risteyksen länsipuolelle sijoittuva M-alue tulee mielipiteen esittäjän mukaan rajata kokonaan pois kaavoitettavalta alueelta.

Mielipiteensä toimittanut yksityishenkilö piti kiertoliittymää ainoana ja parhaana Mänttä-Vilppulan käyntikorttina kantateiden 58 ja 56 kulkijoille. Eteläinen sijoitusvaihtoehto on mielipiteen esittäjän mukaan kiertoliittymälle paras vaihtoehto. Sijoitusvaihtoehdossa jää myös tilaa tulevaisuudessa rakennettavalle eritasoliittymälle. Mielipiteen esittäjä huomautti myös, että katuyhteys Mustanlahdenkadulta Raja-ahontielle lisää läpiajoliikennettä ja katuyhteys tulisi miettiä uudelleen. Edelleen isojen teiden varsilla ja ranta-alueilla on pidettävä leveä metsäinen vyöhyke, jotta liikenteen päästöt ja melu pysyvät vain tiealueella.

Saatu palaute ja siihen laaditut vastineet on esitetty laajemmin kaavaselostuksen liitteessä 5.

Palautteen perusteella kaavaluonnosta on muutettu mm. siten, että

Kaavoitettavan alueen keskeisten maanomistajien ja Mänttä-Vilppulan kaupungin kesken on laadittu maankäyttösopimus, jolla sovitaan asemakaavan mukaisen rakentamisen ja muun kaavan toteuttamisen sekä siihen liittyvien kustannusten jakamisesta (liite).

Asemakaava- ja -kaavamuutosehdotus esitellään kokouksessa.

Esittelijän (kaupunginjohtaja Sirviö) päätösesitys:

Kaupunginhallitus päättää

Päätös:

Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.

 

 

KH § 304

LIITE 2: Mustanlahden alueen asemakaavamuutos ja asemakaavamuutoksen selostus liitteineen

Mustanlahden asemakaava- ja asemakaavamuutosehdotus on ollut nähtävillä 6.6.-5.7.2013 välisen ajan.

Ehdotuksesta ovat antaneet lausuntonsa Pirkanmaan Ely-keskus, Pirkanmaan liitto, Pirkanmaan maakuntamuseo ja Mänttä-Vilppulan kaupungin tekninen lautakunta. Kaavasta ei toimitettu nähtävilläoloaikana yhtään mielipidettä.

Pirkanmaan Ely-keskus toteaa lausunnossaan (20.6.2013), että Mustanlahden alueen kehittämisessä on erittäin tärkeää, että kantateiden 58 ja 56 sekä seututien 347 liittymässä varaudutaan riittäviin liikennejärjestelyihin. Liikenne- ja infrastruktuuri -vastuualue katsoo, että liittymäalue tulee ottaa mukaan kaava-alueeseen ja esittää aluevaraus (LT-alue) suunnitellulle eritasoliittymälle. Suunnitelma eritasoliittymästä tulee esittää kaavaselostuksen liitteenä. Niiltä osin, kun maankäyttöä ei osoiteta maanteiden molemmin puolin, voidaan LT -alue jättää pois kaavasta ja rajata kaava-alue maantien suoja-alueen mukaisesti. Kantatien 58 osalta suoja-alue ulottuu 30 metrin päähän maantien keskilinjasta.

Runttimäen osalta kaava-alueeseen on syytä ottaa mukaan myös voimassa olevassa asemakaavassa virheellisesti kaduksi merkitty osuus välillä Mustanlahdenkadun liittymä-Voimakadun liittymä ja esittää maantien liikennealue tie/katusuunnitelman "Kantatien 56 parantaminen välillä maantien 604 liittymä-kantatien 58 Mustanlahden liittymä, Jämsä-Mänttä -mukaisesti.

Kaava-alueen eteläosassa sijaitsee entinen Mustanlahden kaatopaikka, joka on kaavaehdotuksessa osoitettu maa- ja metsätalousalueeksi, katualueeksi ja teollisuus- ja varastorakennusten korttelialueeksi. Entisen kaatopaikan käyttäminen niin katualueeksi kuin teollisuusalueen varastoalueeksikin tarkoittaisi ko. alueen puhdistamista ympäristöviranomaisten ohjeiden mukaisesti ja edellyttää ympäristölupaa. Lausunnossa tuotiin edelleen esiin kortteleissa 627, tontilla 6 ja korttelin 665 tontilla 2 olevat maankäyttörajoitteet pilaantuneiden maiden vuoksi. Maankäyttörajoitteiden tulee käydä ilmi asemakaavassa.

Pirkanmaan liitto on esittänyt lausunnossaan (20.06.2013), että ehdotuksen asiakirjoja tulee täydentää siten, että eritasoliittymän ja sen suoja-alueiden mahtuminen varmistetaan selvityksellä.

Mäntän kaupungin teknisellä lautakunnalla (18.6.2013) ei ole ollut huomautettavaa asemakaavaehdotuksesta.

Pirkanmaan Ely-keskuksen kanssa on neuvoteltu kaavaan tehtävistä muutoksista. Lausuntojen johdosta kaavaa on täydennetty seuraavasti:

Eritasoliittymän mahtuminen alueelle on varmistettu konsultin toimesta. Selostukseen on lisätty periaatteellinen piirros eritasoliittymän tilantarpeesta ja selostusta on täydennetty eritasoliittymän toteuttamiseen liittyvillä teknisillä selvityksillä.

Entinen kaatopaikka on merkitty kokonaan M-1 -alueeksi. Kaavamääräyksiin on merkitty määräys alueen säilyttämisestä muokkaamattomana pilaantuneen maa-alueen vuoksi. Korjaamontien kääntymispaikka on osoitettu entisen kaatopaikka-alueen ulkopuolelle. Korttelin 627 tontille 6 on osoitettu pilaantunutta maa-aluetta osoittava merkintä (pima-1) ja siihen liittyvät määräykset.

Kaavasta on poistettu osa korttelista 623 ja siihen liittyvä puistoalue. Voimassa olevassa asemakaavassa virheellisesti kaduksi merkitty osuus (Mustanlahdenkadun liittymä-Voimankadun liittymä) on otettu mukaan kaavoitettavaan alueeseen.

Ehdotusvaiheen jälkeen muutoksen kohteena olleiden, korttelin 627 tontin 6, omistaja ja korttelin 663 vuokralaiset on kuultu rajatussa kuulemismenettelyssä.

Asemakaava- ja asemakaavamuutokseen liittyvä maankäyttösopimus on hyväksytty kaupunginhallituksessa 13.5.2013 ja allekirjoitettu 28.6.2013.

(Valmistelija kaupunginarkkitehti Sirkka Sortti, puh. 03-488 8301)

Esittelijän (talousjohtaja Auvinen) päätösesitys: Kaupunginhallitus päättää


Päätös:

Asiaa esitteli kokouksessa kaupunginarkkitehti Sirkka Sortti.

Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.

 

 





©