Poistuminen | Toimielimet | Sivistyslautakunta | Pöytäkirja 30.09.2014

Sivistyslautakunta
Kokous 30.09.2014 / Pykälä 57



Sivistyslautakunta
§ 57
30.09.2014

KOULUJEN OPETUSSUUNNITELMAAN PERUSTUVA LUKUVUOSITTAINEN SUUNNITELMA LUKUVUODELLE 2014-2015

SIVLTK § 57

Perusopetusasetuksen 9 §:n mukaan opetuksen järjestäjän tulee laatia lukuvuosittain opetussuunnitelmaan perustuva suunnitelma, jossa määrätään opetuksen yleisestä järjestämisestä, opetustunneista ja opetuksen yhteydessä järjestettävästä muusta toiminnasta, sekä työajoista, koulun ulkopuolella annettavasta opetuksesta ja muista tarpeellisista opetuksen järjestämiseen liittyvistä asioista.

Mänttä-Vilppulan hallintosäännön 64 §:n mukaan sivistyslautakunta päättää opetussuunnitelmaan perustuvasta lukuvuosittaisesta suunnitelmasta ja esiopetuksen vuosisuunnitelmasta.

Koulut ovat lähettäneet lukuvuosisuunnitelmat sivistyslautakunnalle:

Kolhon koulu

Vilppulankosken koulu

Savosenmäen koulu

Vilppulan yhteiskoulu

Koskelan yläkoulu (saadaan kokoukseen mennessä)

Mäntän lukio

Kolhon koulussa

Erityisenä painopistealueena ovat

1. TVT-taidot ja niihin liittyviä käytänteitä

2. OPS 2016

Oppilaita on yhteensä 77, perusopetuksessa 70, esiopetuksessa 7 lasta. Opettajia on yhteensä 7, joista yksi esiluokanopettaja ja yksi erityisluokanopettaja. Yksi luokanopettaja on palkattu OPH:n opetusryhmien pienentämiseen haetun erityisavustuksen turvin. Koulunkäyntiavustajia on yhteensä kolme.

Yleisopetustunteja vuosiviikkotunteina pidetään 138 tuntia ja erityisopetuksen osa-aikaisia tunteja 25. Tukiopetukseen on varattu 10 tuntia. Ryhmäjakotunteja on yhteensä 5 tuntia. Tuntikehys on suuri oppilasmäärään verraten.

Kerhoina järjestetään esim. liikunta-, teatteri-, teknisen työn ja askartelu- kerho. Lisäksi lukuvuoden aikana järjestetään lyhyempiä ns. teemakerhoja. Koulussa toimii oppilaskunta.

Esikoulu toimii pääasiassa koulun lukuvuoden työaikojen mukaan. Viikkotunteja on 19. Tänä vuonna erityisopettaja on esikoululaisten ryhmässä 2 tuntia viikossa työskennellen samanaikaisopettajana sekä pienen ryhmän opettajana.

Koululla järjestetään aamu- ja iltapäivätoimintaa, jossa koulunkäyntiavustajat toimivat ohjaajina. Toiminnasta vastaa rehtori.

Todistukset annetaan kevätlukukauden päätteeksi. Arviointikeskustelut pidetään tammikuussa oppilaan, huoltajien ja opettajan kesken.

Suunnitelman lopussa on koulun järjestyssäännöt. Järjestyssääntöjen 8. kohtaa on muutettava, koska järjestyssäännöissä ei voida antaa oppilaiden vapaa-aikaa koskevia määräyksiä. Koulun järjestyssäännöt ovat voimassa ajan, jolloin oppilas osallistuu opetussuunnitelman tai opetuksen järjestäjän vuosisuunnitelman mukaiseen opetukseen tai toimintaan. Oppilaiden vapaa-aika ei ole koulun opetusta tai muuta toimintaa. (Asiasta konsultoitu Kuntaliiton lakimiehen kanssa 22.9.2014).

Savosenmäen koulussa

painopistealueina tapakasvatus, OPS-työn jatkaminen, TVT:n pedagoginen hyödyntäminen opetuksessa ja opettajien taitotason varmentaminen (Pedanetin oppimisalustaksi). Kiva koulu -ohjelma on käytössä kaikilla luokilla, pääpaino 1.-4.-luokilla. Kiusaamiskartoitus tehdään kaikille koulun luokille keväisin. Pelastautumisharjoituksia järjestetään kerran vuodessa kaikissa yksiköissä. Koulukohtainen oppilashuoltoryhmä on nimetty.

Iltakoulut järjestetään yhden kerran vuosiluokkaa kohden haluttaessa. Valinnaiskursseja pidetään 6. luokille. Kerhoina järjestetään esim. peliohjelmointi-, sähly-, kokkailu- ja verkkolehtikerho.

 

Erityisopetusta annetaan ns. tuvissa luokille 1-2, 2-4 ja 4-6. Savosenmäen pienryhmissä opetusta järjestetään tiimiopettajuuden ja joustavien opetusryhmien keinoin. Esimerkkiruokailussa ovat opettajat ja avustajat mukana. Käytännön työharjoittelua tehdään toimintakeskuksessa, pesulassa, kaupassa ja koulun kirjastossa yksi tunti viikossa. Asiointiopetusta annetaan koulun ulkopuolella.

Esiopetusta järjestetään Savosenmäen koulussa ja Sarapuiston päiväkodissa.

Oppilaita on yhteensä 393; Savosenmäen koulussa 274, Koskelan alakoulussa 62, Savosenmäen pienryhmissä 20 ja Sarapuiston esiopetuksessa 37. Opettajia on yhteensä 29: Savosenmäen koulussa 19, Koskelan alakoulussa 5, Savosenmäen pienryhmissä 3 ja Sarapuiston esiopetuksessa 2.

Yleisopetustunteja pidetään vuosiviikkotunteina 510,74 tuntia, S2 -opetusta 20 tuntia, samanaikaisopetustunteja 12, ja erityisopetuksen luokkamuotoisia tunteja 132 ja osa-aikaisia tunteja 26 tuntia. Tukiopetukseen on varattu 26 tuntia.

Sekä Savosenmäen koululla että Koskelan alakoulussa järjestetään iltapäivätoimintaa, jossa koulunkäyntiavustajat toimivat ohjaajina. Toiminnasta vastaa rehtori.

Vilppulankosken koulun

kehittämiskohteina ovat koulun toimintakulttuurin kehittäminen, koulun opetussuunnitelmatyö ja koulun tieto- ja viestintätekniikan kehittäminen.

Kullakin kuudella taitoainejaksolla tarjotaan 5.- 6.-luokkalaisille eri kursseja, esim. 3. jaksolla kokki-, puukko- , talviliikunta ja pehmoeläinkurssit, katutanssi, konemusiikki ja valokuvaus. Koulussa toimii oppilaskunta kaikille koulun oppilaille. Edustajat huolehtivat ensi- ja toisluokkalaisten äänen kuulumisesta, sillä varsinaista luokkaedustajaa ei alkuopetusluokilta hallituksessa ole. Kerhoina järjestetään näytelmä- ja shakkikerhot. Lukuvuoden aikana järjestetään myös lyhyempiä teemakerhoja.

Koulun vanhemmat perustivat viime vuonna vanhempainyhdistys Silta ry:n. Koulu tekee yhdistyksen kanssa tiivistä yhteistyötä. Kodin ja koulun päivää vietetään 26.9. Koteja yritetään innostaa mukaan koulun ja luokan yhteisiin tapahtumiin ja teemapäiviin.

Oppilaita on yhteensä 241; perusopetuksessa 198, esiopetuksessa 43 lasta. Opettajia on yhteensä 19, joista 3 esiluokanopettajaa.

Yleisopetustunteja vuosiviikkotunteina pidetään 373 tuntia ja erityisopetuksen tunteja 50. Tukiopetukseen on varattu 18 tuntia.

Valmistavaa opetusta järjestetään Vilppulankosken koululla yhden opettajan toimin. Valmistavassa opetuksessa aloitti kahdeksan (8) lasta.

Koululaisten aamu- ja iltapäivätoimintaa järjestetään Vilppulankosken esikoulun tiloissa. Ohjaajina toimivat koulunkäyntiohjaajat.

Koskelan yläkoulussa

oppilaita on yhteensä 191. Yleisopetuksen mukaan opiskelevia on 173 oppilasta. Koko koulussa Hojks on tehty14 oppilaalle joihinkin oppiaineisiin, kokonaan tai lähes kokonaan yksilöllistetyn opetussuunnitelman mukaan opiskelevia on 4. Maahanmuuttajaoppilaita on 13. Äidinkielenä muu kuin suomi on 18 oppilaalla.

Tuntikehys on yhteensä 424 tuntia, joista erityisopetusta 60 h, tukiopetusta 8 h, S2-opetusta 9 h ja resurssiopettajan tunteja on 9.

Opettajia on yhteensä 21, joista 7 on tuntiopettajia. Yhteisiä opettajia lukion kanssa on 6, Vilppulan yhteiskoulun kanssa 7, Savosenmäen koulun kanssa 1 ja Autere -opiston kanssa 1 opettaja.

Kerhoina järjestetään mm. Kiva-, tukioppilas- ja läksykerho. Lisäksi kerhoja voidaan perustaa lukuvuoden aikana tarpeen mukaan. Lähiliikuntapaikan rakentaminen Koskelan yläkoulun yhteyteen on aloitettu ja saataneen valmiiksi syksyn aikana. Avajaiset pidetään teemalla "kodin ja koulun päivä".

Vilppulan yhteiskoulussa

oppilaita on 152. Opettajia on yhteensä 19. Tuntikehystunteja on yhteensä 346 tuntia, joista erityisopetustunteja (vuosiviikkotunteina) on 40 tuntia, samanaikaistunteja on 8 tuntia. Tukiopetukseen on varattu 8 tuntia. Myös S2-tunnit sisältyvät koko tuntimäärään.

Erityisenä painopistealueena ovat työrauha sekä tulevaan OPS:aan liittyvä työ. Koulussa on käytössä kasvatuskeskustelu (KAKE) sekä KiVa -koulu toimenpideohjelma sekä tukioppilastoimintaa, jotka MLL kouluttaa.

-----

Sivistyslautakunta hyväksyi esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelmien oppilashuoltoa koskevat osuudet 11.6.2014, § 36. Ne astuivat voimaan tämän lukuvuoden alusta 1.8.2014. Oppilashuollolla tarkoitetaan oppilaan hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä sekä niiden edellytyksiä lisäävää toimintaa. Oppilashuoltoon sisältyvät opetuksen järjestäjän hyväksymän opetussuunnitelman mukainen ennaltaehkäisevä ja kouluyhteisöä tukeva yhteisöllinen oppilashuolto sekä yksilökohtaiset oppilashuollon palvelut, joita ovat psykologi- ja kuraattoripalvelut ja kouluterveydenhuollon palvelut. Tavoitteena on edistää oppimista, luoda terve ja turvallinen oppimis- ja kasvuympäristö, suojata mielenterveyttä ja ehkäistä syrjäytymistä sekä edistää kouluyhteisön hyvinvointia. Kouluyhteisön tai oppilaiden hyvinvoinnissa havaittuihin huolenaiheisiin etsitään ratkaisuja yhdessä oppilaiden ja huoltajien kanssa. Kaikissa kouluissa toimivat sekä koulukohtainen yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä sekä yksilökohtainen oppilashuoltoryhmä tarvittaessa.

Erityisopettajien lukumäärä suhteessa kaupungin oppilasmäärään on korkea. Alakouluissa pienryhmäopetusta on purettu ja erityisopettajien resurssi voidaan kohdentaa useammalle oppilaalle ja kouluilla työskentelevien laaja-alaisen ja pienryhmäerityisopettajan keskinäiset työpanokset lähentyvät toisiaan. Uudessa järjestelyssä kumpikin opettaja voi opettaa välillä pienryhmässä, välillä esim. opettajaparina luokanopettajan kanssa jne. Uusi järjestely on entistä joustavampi ja erityisopettajaresurssi hyödyntyy entistä tehokkaammin, kun toinen opettaja voi keskittyä esim. luokille E-2 ja toinen luokille 3-6.

Koulut tekevät yhteistyötä seurakunnan kanssa mm. aamunavauksien järjestämisessä ja ryhmäyttämisharjoituksissa seitsemännellä luokalla. Koulukuraattori tekee töitä kaikilla kouluilla, mutta hänen sijoituspaikakseen on määritelty Koskelan yläkoulu. Kaikissa peruskouluissa käytetään Wilma-viestintäjärjestelmää muun tiedottamisen lisäksi.

Mäntän lukion

opiskelijamäärä on 121 opiskelijaa, etänä opiskelee 2 ja 26 opiskelijaa tekee AMM:ssä kaksois- tai kolmoistutkintoa. Lukiossa opetettavien kurssien määrä on yhteensä 224,5 vuosiviikkotuntia.

Lukiolaisilla on mahdollisuus suorittaa valtakunnalliset diplomit kuvataiteessa ja liikunnassa. Mäntän lukion taidepainotteisuutta korostetaan taiteilijoiden pitämillä viikonloppukursseilla; seinämaalauspaja, kollaasipaja ja pienoismallikurssi. "Huippu-urheiluakatemian" alla opiskelee parikymmentä opiskelijaa sekä ammatillisista opiskelijoista että lukiolaisista. Akatemiaan osallistuvat nuoret tekevät valmentajien laatimia fysiikkaharjoituksia valvotusti paikallisissa liikuntatiloissa.

Mäntän lukio on mukana "Uudistuva pedagogiikka ja sähköiset materiaalit lukioissa" hankkeessa, joka saa OPH:n tukea. Mukana on 37 lukiota eri puolelta Suomea. Mäntän lukio saa tabletkoulun alustan ja oppimateriaalin käytettäväksi tänä lukuvuonna korvausta vastaan.

Tänä vuonna lukio tekee tasa-arvosuunnitelman valmiiksi. TVT-suunnitelma päivitetään vastaamaan muuttuvan ylioppilastutkinnon vaatimuksia.

Yhteenvetoa

Yleisesti ottaen voi todeta, että vuosisuunnitelmat on huolellisesti laadittu ja niistä saa kattavan kuvan koulujen moninaisesta toiminnasta ja vastuusta lukuvuoden aikana. Opetuksen järjestämisessä on otettu huomioon taloudellisuus, toisaalta lain vaatimukset ja laaja oppilaskirjo.

Koulujen vuosisuunnitelmiin voi tutustua koulutoimistossa viikosta 39 lähtien ja ne ovat myös kokouksessa nähtävillä.

(Valmistelija sivistysjohtaja Taina Peltonen puh. 03 488 8209)

Esittelijän (sivistysjohtaja Peltonen) päätösehdotus:

Sivistyslautakunta

- hyväksyy peruskoulujen ja lukion lukuvuosisuunnitelmat lukuvuodelle 2014- 2015 muutoin paitsi

Kolhon koulun järjestyssääntöjen 8. kohta on kokonaan poistettava, koska järjestyssäännöissä ei voida antaa oppilaiden vapaa-aikaa koskevia määräyksiä.

Päätös: Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.





©