Poistuminen | Toimielimet | Kaupunginhallitus | Pöytäkirja 12.05.2014

Kaupunginhallitus
Kokous 12.05.2014 / Pykälä 164



Kaupunginhallitus
§ 164
12.05.2014

VAIKUTUSTEN ENNAKKOARVIOINTI PÄÄTÖKSENTEOSSA

KH § 164

OHEISMATERIAALI: Kuntaliiton verkkojulkaisu, Vaikutusten ennakkoarviointi kunnallisessa päätöksenteossa.

Kaupunginhallituksessa ja kaupunginjohtajan työ-/kehityskeskusteluissa on tullut esille vaikutusten ennakkoarvioinnin käyttöönoton mahdollisuus Mänttä-Vilppulan kaupungin päätöksenteossa. Kuntaliiton hallitus on 8.6.2011 pitämässään kokouksessa hyväksynyt kuntien ja kuntayhtymien luottamushenkilöille, viranhaltijoille ja valmistelijoille sekä soveltuvin osin kuntien liikelaitoksille tarkoitetun suosituksen ”Vaikutusten ennakkoarvioinnista kunnallisessa päätöksenteossa”. Oheismateriaalina on Kuntaliiton aiheesta lähettämä yleiskirje sekä Kuntaliiton verkkojulkaisu, joka käsittelee ja esittää esimerkkejä ennakkoarvioinnista ja sen käyttömaohdollisuukista.

Kunnat ovat noudattaneet kyseessä olevaa suositusta vaihtelevasti. Joissain kunnissa ennakkoarviointi on systemaattisesti käytössä kun taas toisessa ääripäässä ovat kunnat, joissa ennakkoarviointia ei käytetä lainkaan. Mänttä-Vilppulassa ennakkoarviointia ei ole käytetty systemaattisesti, mutta sitä on sovellettu joissain suuremmissa päätöksissä erillisten taustaselvitysten kautta. Nämä taustaselvitykset sekä -raportit ovat sisältäneet olennaisilta osiltaan ennakkoarvioinnin piirteet. Lisäksi ennakkoarviontia on sovellettu Mänttä-Vilppulan päätöksenteossa useasti suoraan valmistelijoiden esittelyteksteissä, vaikkakaan ei niin järjestelmällisesti.

Lähtökohtaisesti vaikutusten ennakkoarvioinnin tavoitteena on jäsentää ja selventää valmistelu- ja päätöksentekotilannetta. Se tukee moniarvoista ja läpinäkyvää päätöksentekokulttuuria kunnissa. Ennakkoarvioinnissa valmistelija kuvaa ehdotuksen myönteisiä ja kielteisiä vaikutuksia ja esittää vaihtoehtoisia ratkaisumalleja päätökselle. Näin myös valmistelija itse voi puntaroida julkisesti päätösesityksensä perusteluja ja osoittaa eri ratkaisuvaihtoehtojen edut ja haitat.

Parhaimmillaan vaikutusten ennakkoarviointi toimii silloin, kun se voidaan yhdistää kaupungin strategiaan ja strategisiin tavoitteisiin sekä taloussunnitelmaan. Mikäli systemaattinen ja järjetelmällinen ennakkoarviointi otetaan käyttöön on kaupungin tarpeen linjata alkuun, mitkä päätökset vaativat ennakkoarviointia ja keskittyä arvioimaan vain niitä päätöksiä ja tavoitteita, joilla on merkittäviä vaikutuksia. Lisäksi kaupungin tulee linjata ne vaikutustyypit ja näkökulmat, joiden perusteella arviointeja tehdään. Edelleen kaupungin tulee ratkaista ovatko vaikutusten ennakkoarvioinnit valmistelijoiden taustamateriaalia, jotka esitetään päätöksentekohetkellä vai ovatko ne päätökseen liitettävää materiaalia. Kunnat, jotka ennakkoarviointia järjestelmällisesti käyttävät soveltavat näitä kukin omilla päättämillään tavoilla.

Kaupungin johtoryhmä käsitteli asiaa kokouksessaan 5.5.2014. Kuntaliiton verkkojulkaisussa olevat esimerkit vaikuttavat varsin raskailta sekä päätöksenteon valmisteluprosessia hidastavina, mikäli ne otettaisiin käyttöön heti sellaisinaan. Lisäksi ennen järjestelmän käyttöönottoa valmistelijat tulee kouluttaa ennakkoarvioinnin käyttämiseen siten, että sitä käytetään ja se ymmärretään samalla tavalla kaikilla palvelualueilla. Joka tapauksessa kaupungin tulee ensin päättää tarkasteltavat vaikutustyypit sekä näkökulmat ja linjata se, minkälaissa päätöksissä ennakkoarviointi tulee tehdä.

(Valmistelija kaupunginjohtaja Esa Sirviö, puh. 03-488 8200)

Esittelijän (kaupunginjohtaja Sirviö) päätösesitys:

Kaupunginhallitus päättää, että

Päätös: Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.





©